Föreningen

Över ett halvt sekel har gått sedan C.J. Beskow, Bengt Ronge, Gustaf Ödeby, Hans Olsson och Ragnar Johansson tillsammans utgjorde den interimsstyrelse som inledde arbetet med att lägga grunden för Torsby Jaktskytteklubb och dess verksamhet. Mycket har hänt på 50 år. Idag har klubben över 440 medlemmar som årligen inbjuds till älgjakt på klubbens marker.

Lerduveskyttet lockade tidigt deltagare till klubbens arrangemang och gör det fortfarande. Några av de årligt återkommande tävlingarna är Påsksmällen, Torsbyduvan och Lahtiduvan och under åren har Torsby JSK stått som arrangör för Sweden Grand Prix i olympisk skeet samt svenska mästerskapen i både olympisk- och nationell skeet. I dessa båda grenar bedriver klubben en elitsatsning som genererat både medaljer i de svenska mästerskapen samt klubbrepresentation i landslagen för de olika grenarna.

Parallellt med elitsatsningen lägger Torsby JSK stor tonvikt på jägarexamen och varje år utexaminerar klubbens instruktörer ett tjugotal nyutbildade jägare.